Tekstid
/English below/
Distants
Lembe Rubeni näitus ARS Projektruumis 19. jaanuar – 7. veebruar 2022
Loovad protsessid on inimese loodul ja looduses sarnased. Olemise struktuur mikrotasandist kuni vaimse tasandini on loodud justkui sama skeemi järgi. Selle struktuuri moodustavad osakeste vahelise distantsi omadused. Väike tiheduse muutus mustris võib koodi täielikult muuta – see on loomise imeline olemus.
Teoses on oluline koht sellel, mida ei ole. Tervik kujuneb pausidest rütmide vahel, aga ka ärajäänud kihtidest, sõrendatud struktuurist – jäävad vaid vihjed. Täiuslik teos on nagu auklikuks kulunud pitskardin – me tajume mustri järgnevust, kuigi ei näe puuduvaid kohti. Me tajume midagi, mida ei ole. Struktuuritaju meie peas taastab puuduvad mustrid. See muudabki teose nauditavaks, sest ülesanne on ajule lihtne.
Kunstnik teeb metsas justkui lageraie, kuhu jäävad alles vaid üksikud puud. Vaataja-kuulaja saab teosest emotsiooni kadunud puude kurvastavast puudumisest ja asetab nad vaimusilmas sinna tagasi – loob oma maailma. Terviklik teos saab kokku meie peas isiklike tundmuste ja kogemuste abil. Tekib miski, mida enne ei olnud, midagi, mida ei saa katsuda ega mõõta.
Oluline on struktuuri puuduv osa, mis panebki fantaasia tööle. Tühjus – puhastav seisund struktureerib meie meelte mustreid.
Osakeste vaheline distants – mitteolev määrab ära tulemuse. Loomise saladus on struktuuri kodeerimises / hinge häälestamises, kuni tühjusest ilmub „see miski“. Loomisprotsessi vallandajaks on resoneeruvate tasandite kohtumine. Kunstis kohtuvad loov vaim ja inspireeriv elunähtus, universumis kohtuvad aatomid, mis loovad uut struktuuri. Erinevad vaatenurgad (kihid) moodustavad erineva tihedusega mustreid. Kahe väga lihtsa struktuuriga pinna kihiti asetamisel tekib väga keerukaid uusi struktuure. See ongi igasuguse loomise ime – struktureerida mateeriat nii, et tekiks uus imekspandav väärtus.
Idee või teadusliku avastuse tekkemomenti iseloomustab antropoloog Jeremy Narby kui stereopilti. Vaadates teravustatud pilgul stereopildi täppide merd, ei näe sa midagi. Lastes aga pilgu lõdvaks (fookuse nihestamine), moodustub kolmemõõtmeline pilt. Inspiratsioonihetk ongi nagu kolmemõõtmelise kujundi ilmumine stereopildist. Fookuse nihestamine toimub loomishetkel meie peas – distantseerudes mõistuslikust tasandist, saab ligipääsu alateadlik tõde. Intuitsioonil põhinev loome on enamasti sügavam, kui mõistuslik konstruktsioon. Ka paljud teadusavastused pärinevad väljastpoolt ratsionaalsuse piire. Uurija võib veeta mitu kuud laboris ja analüüsida lõputult laekuvaid andmeid, kuid jõuda seejärel ideevälgatuseni kas rattaga sõites, unistades, voodis mälupilte sirvides, vannis istudes – ehk siis, kui ta ei ole keskendunud.
Looming on meile vajalik, et tõe olemusele lähemale jõuda ja iseendale asju selgitada. Loomine on inimese esmavajadus, mida enamus täiskasvanuid enese teadmata eirab. Meile on sünniga kaasa antud pöörane rikkus – loovus, mis muudab ebakõlad metafoorideks. Inimene on pidevalt sümboleid tootev olend. Me ei tea, mida meie keha teab või millised sümbolid välja elamist nõuavad. Kui me jätame need sümbolid vabastamata, talletuvad nad meie füüsilises enesetundes või ilmnevad koguni haigustena.
Loomejõuga saab loodut ka mõjutada – visualiseerida tulevikku või saada lahti mineviku painest. Ajaline distants muudab asjade olemust. Lapsepõlvetrauma saab vabastada võimsaks teoseks aga samas võib traumaga luua ka kaost ja hävingut.
Looming päästab inimkonna. Ühiskonna struktuuri korrastamine viib totalitaarsuseni. Kontroll ja hirmu külvamine kaotavad spontaansuse ja loovuse, sest inimesed paigutatakse korrastatud rangesse süsteemi. Tšehhi president Vàclav Havel soovitas totalitarismi takistamiseks „paralleelsete struktuuride” ehitamist ehk loomingut. Loomise eesmärgiks on vabaneda säärasest rangest korrast.
Teadlased tõlgivad sonifikatsiooni abil teaduslikud andmed muusikasse, et nende struktuure oleks hõlpsam mõista. Ogavalgu struktuur on USA teadlaste poolt kodeeritud nauditavaks heliteoseks. Heliline või pildiline visualiseerimine on ka paljudes teraapiates lahenduse võti. Loomingu abil sulanduvad erinevate nähtuste omavahelised distantsid olematuks.
Olemise struktuur on kõikjal meis ja meie ümber – omanäoline korduvus erinevates olekutes. See on maailma lõputu morse. Meie elu ülesanne on õppida seda mõistma. Loodus annab meile vihjed – õiged olemise skeemid, neile, kes soovivad seda lugeda. Meie esivanemad on reaalsusega manipuleerinud läbi mustrite. Teooriad räägivad mustrisse sihilikult kootud vigadest, et parandada tegelikkust.
Distantsi muutus objektide vahel tekitab erinevaid ruumilisi maailmu – olukordi ja elusituatsioone. Distants on seoses pandeemiaga saanud uue tähenduskihi. On loodud uus reaalsus. Viirusosakeste tiheduse ja kontsentratsiooni muutused loovad uusi struktuure, uusi distantse.
Distants ehk tühjus on terviku põhiolemus – tulemuse määrab tihedus ehk objektide vaheline eimiski.
Tervik tekib tänu tühjusele.
Lembe Ruben
___________________________________________________________________________
DISTANCE
Lembe Ruben´s exhibition in ARS Projektruumis January 19 – February 7, 2022
Creative processes are similar in human created things and nature. The structure of being from the micro level to the spiritual level is schematically similar. This structure is formed by the properties of the distance between the particles. A small change in density in a pattern can completely change the code – that’s the wonderful nature of creation.
In the work, there is an important place for that, what does not exist. The whole is formed from the breaks between the rhythms, but also from the lost layers, the rounded structure – only clues remain. The perfect work is like a worn – out lace curtain – we perceive the sequence of the pattern, although we do not see the missing places. We perceive something that does not exist. The perception of structure in our head restores missing patterns. This makes the work enjoyable, because the task is easy for the brain.
The artist makes clear-cutting in the forest, where only a few trees remain. The viewer-listener gets an emotion from the work about the sad lack of missing trees and puts them back in the spirit eye – he creates his world. The whole work comes together in our head through personal feelings and experiences. There is something that did not exist before, something that cannot be touched or measured.
The missing part of the structure is important, which makes fantasy work. Emptiness – the cleansing state structures the patterns of our senses.
The distance between the particles – the non-particle determines the result. The secret of creation is in encoding the structure / tuning the soul until “this something” emerges from emptiness. The trigger of the creative process is the meeting of resonant levels. In art, the creative spirit and the inspiring phenomenon of life meet, in the universe the atoms meet to create a new structure. Different angles (layers) form patterns of different densities. Layering two surfaces with very simple structures creates very complex new structures. It is the miracle of any creation – to structure matter so that a new marvellous value is created.
Anthropologist Jeremy Narby characterizes the creative idea and the moment of scientific discovery as a stereo image. When you look at the sea of stereo dots with a sharp eye, you don’t see anything. However, letting the gaze loosen (shifting the focus) creates a three-dimensional image. The moment of inspiration is like the appearance of a three-dimensional image in a stereo image. The shift in focus takes place in our head at the moment of creation – as we distance ourselves from the rational level, the subconscious truth is accessed. Creation based on intuition is usually deeper than rational construction. Many scientific discoveries also come from beyond rationality. A researcher can spend several months in a laboratory and analyze endless data, but then come to a flash of ideas, whether he is riding a bike, dreaming, browsing in memory, sitting in a bath – if he is not focused.
Creation is necessary for us to get closer to the essence of truth and to explain things to ourselves. Creation is a basic human need that most adults ignore without knowing it. Birth has given us a crazy wealth – a creativity that turns discord into metaphors. Man is a creature that constantly produces symbols. We do not know what our bodies know or what symbols require us to survive. If we do not release these symbols, they will be stored in our physical condition or even manifest as illnesses.
Creativity can also be used to influence creation – to visualize the future or to get rid of the pressures of the past. Time distance changes the nature of things. Childhood trauma can be released into a powerful work, but it can also create chaos and destruction.
Creation saves humanity. Reorganizing the structure of society leads to totalitarianism. Control and sowing fear lose spontaneity and creativity because people are placed in an organized, rigorous system. Czech President Vaclav Havel suggested building “parallel structures” or creation to prevent totalitarianism. The purpose of creation is to get rid of such a strict order.
Researchers use scientific information to translate scientific data into music to make their structures easier to understand. The structure of the spike protein is encoded by US researchers as an enjoyable sound work. Audiovisual or visual visualization is also the key to the solution in many therapies. With the help of creation, the distances between different phenomena merge into nothingness.
The structure of being is all around us and around us – a unique repetition in different states. This is the endless morse of the world. It is the task of our lives to learn to understand this. Nature gives us clues – the right schemes of being, for those who want to read it. Our ancestors have manipulated reality through patterns. Theories talk about deliberately woven errors in the pattern to improve reality.
The change of distance between objects creates different spatial worlds and life situations. Distance has taken on a new meaning in connection with the pandemic. A new reality has been created. Changes in the density and concentration of virus particles create new structures, new distances.
Distance or emptiness is the essence of the whole – the result is determined by density, or nothing between objects.
The whole is due to emptiness.
Lembe Ruben
.
.